Zarządzanie kapitałem ludzkim

Opis specjalności 

Przedsiębiorstwa, instytucje i organizacje potrzebują ludzi o najwyższych kwalifikacjach, którzy poprzez swoją wiedzę dostarczą umiejętności, dostosowanych do każdego rodzaju zadań. Człowiek - jego postawa, potencjał i zaangażowanie, będą kluczem do sukcesu. Zarządzanie kapitałem ludzkim to zarządzanie najważniejszym elementem sukcesu każdego organu społecznego, przemysłowego oraz ekonomicznego. Głównym zadaniem specjalności jest wykształcenie postawy przyszłego menedżera kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwie i instytucji, który będzie potrafił zrównoważyć prymat czynnika ludzkiego oraz racjonalność jego wykorzystania.

Absolwent naszej specjalności uzyska pełną wiedzę dotyczącą istoty kapitału ludzkiego oraz jego  roli w przedsiębiorstwie. Specjalista z dziedziny zarządzania kapitałem ludzkim nabędzie umiejętnośćci definiowania problematyki ludzkiej w szerokim kontekście społecznym. Będzie wiedział, jak zdefiniować i poprzez analizę – rozwiązać problemy, które pojawiają się przy kierowaniu zespołem ludzkim. Specjalność uczy umiejętności poruszania się po rynku pracy oraz prowadzenia własnej działalności w zakresie doradztwa wyboru pracy i pośrednictwa pracy. Podstawowym celem specjalności jest przygotowanie do pracy w działach personalnych przedsiębiorstw produkcyjnych, usługowych, handlowych oraz administracji publicznej. Absolwenci otrzymują kwalifikacje do pracy w firmach doradczych oraz wiedzę i umiejętności mogące być przydatne w kierowaniu ludźmi na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla zarządzania w różnego rodzaju organizacjach.

 

Nabyte umiejętności

 

  • wiedza w zakresie monitorowania i analizowania rynku pracy
  • prowadzenia doboru kadr
  • konstruowania systemu ocen pracowniczych
  • efektywnego motywowania personelu
  • diagnozowania i rozwiązywania konfliktów
  • przygotowywania i realizowania szkoleń
  • kształtowania dopływu (rynek pracy) i odpływu ludzi (renty, emerytury, outplacement, stosunki z byłymi pracownikami)
  • kształtowania kariery zawodowej i wykorzystania pracowników w przedsiębiorstwie i instytucji
  • uprawiania polityki i strategii kapitału ludzkiego
  • planowania, organizowania, motywowania i kontrolowania ludzi w procesach pracy
  • rozwiązywania problemów związanych z uczestnictwem ludzi w przedsiębiorstwie i instytucji, układów zbiorowych, stosunków socjalnych i społecznych

 
 

Praca po studiach

 

  • w firmie handlowej, usługowej i produkcyjnej jako specjalista personalny i do ds. kontaktów
    z klientami
  • w firmie wyszukującej specjalistów na potrzeby rynku pracy jako head hunter
  • w organizacjach samorządowych, w działach sfery administracji państwowej i samorządowej
  • w firmach handlowych jako przedstawiciel handlowy reprezentujący firmę w kontaktach z klientami, doradca personalny
  • w instytucjach i organizacjach międzynarodowych
  • w instytucjach, w działach personalnych, kadrowych jako specjalista ds. kadrowych i motywowania
  • w przedsiębiorstwach i organizacjach ds. zarządzania zespołami ludzkimi
  • w firmach analizujących rynek pracy
  • w przedsiębiorstwach zarządzania personelem i rozwoju strategicznego
  • w firmach zatrudniających ekonomistów i przedstawicieli pokrewnych zawodów w każdym sektorze i dziale gospodarki, zarówno prywatnym, jak i publicznym
  • w bankach i innych instytucjach finansowych
  • w instytucjach rządowych, regionalnych i pozarządowych
  • w instytucjach współpracujących z Unią Europejską i przedsiębiorstwach działających na rynkach unijnych
  • we wszelkiego rodzaju firmach jako specjalista ds. szkoleń
  • w przedsiębiorstwach i organizacjach ds. zarządzania zespołami ludzkimi
  • w firmach jako doradca ds. public relations lub doradca personalny
  • w firmach jako specjalista ds. kadrowych lub wynagrodzeń
  • w firmach konsultingowych